Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand anders of van een instelling. Dit heet een briefadres. Op dit adres ontvangt u dan voortaan uw post. Een briefadres vraagt u aan bij de gemeente. 

Afspraak maken

Briefadresgever

Een briefadres is altijd een adres in Nederland en mag geen postbus zijn. De persoon of instelling die staat ingeschreven op het briefadres, noemen we de briefadresgever. De briefadresgever zorgt ervoor dat u uw post krijgt. Bijvoorbeeld belastingformulieren, een stempas of dagvaarding. Een tijdelijk logeeradres en een adres op een vakantiepark zijn ook woonadressen. Verblijft u op zo'n tijdelijk adres, zorg dan dat u zich daar inschrijft.

Voorwaarden voor aanvragen briefadres

  • U woont in een zorginstelling, gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
  • U werkt op een varend schip met een thuishaven in Nederland.
  • U heeft een reizend beroep, waardoor u geen woonadres heeft.
  • U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat. Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, geef uw emigratie door in de laatste week vóór de vertrekdatum aan de gemeente.

Meenemen bij uw aanvraag

  • uw geldig identiteitsbewijs.
  • een kopie van het geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner van het briefadres.
  • Kom samen met de hoofdbewoner aan de balie om de aanvraagformulieren voor het briefadres in te vullen.