Emigratie doorgeven
Vanaf vrijdagmiddag 1 november t/m maandag 4 november zijn de online diensten tijdelijk niet beschikbaar. We stappen over op een nieuw systeem voor Burgerzaken.
Het gemeentehuis blijft op 1 en 4 november wel telefonisch bereikbaar via 0512 58 12 34. Vanaf dinsdag 5 november zijn zowel de balie als de online diensten weer beschikbaar en helpen we u graag verder.
Vertrekt u vanuit gemeente Smallingerland naar het buitenland? Of gaat u minimaal 8 maanden in het buitenland wonen? Meld dit dan in de laatste week vóór de vertrekdatum bij de gemeente.
Kosten
Emigratie doorgeven: | geen kosten |
Internationaal bewijs van uitschrijving | € 7,20 |
Benodigdheden
- Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart;
- Gegevens over waar u naartoe gaat. Dus: naar welk land u gaat, wat uw eerste adres daar is en wanneer u verhuist.
Wat u moet weten
- Blijft er iemand of meerdere personen achter op uw adres? Alle personen die vertrekken doen in dat geval persoonlijk aangifte. Dit geldt ook voor minderjarigen. Plan een afspraak binnen een week voor uw vertrek;
- U geeft uw nieuwe land en uw eerste adres in dat land aan de gemeente door;
- Uw uitschrijving naar het buitenland kan gevolgen hebben voor uw huursubsidie, studiefinanciering, uitkeringen of uw belastingen;
- De emigratiedatum kan niet met terugwerkende kracht verwerkt worden. Dit betekent de datum van de aangifte gelijk is aan de datum van het vertrek.
Wie kan een emigratie doorgeven
- Iedereen die 16 jaar of ouder is, geeft zelf zijn of haar emigratie of tijdelijke verhuizing naar het buitenland door;
- Ouders, voogden of verzorgers geven de emigratie voor kinderen jonger dan 16 jaar door;
- Bewindvoerders geven de emigratie door voor mensen die onder curatele zijn gesteld;
- Ouders en hun kind of kinderen (ouder dan 16) die op hetzelfde adres wonen, mogen de emigratie voor elkaar doorgeven;
- Echtgenoten of geregistreerde partners die op hetzelfde adres wonen, mogen de emigratie voor elkaar doorgeven.