Registratie pgb-aanbieders Wmo

Wilt u of uw organisatie maatschappelijke ondersteuning bieden aan (een) inwoner(s) van de gemeente Smallingerland?

Voorwaarden

Organisaties en zelfstandige zorgaanbieders moeten ervoor zorgen dat de geleverde ondersteuning veilig, doeltreffend en cliëntgericht is. Daarnaast moeten calamiteiten direct gemeld worden en moeten er protocollen aanwezig zijn, zoals onder andere een klachtenprotocol. De Wmo stelt ook eisen aan het personeel dat wordt ingezet. Zo moet iedere organisatie en zelfstandige zorgaanbieder onder andere voldoen aan de minimale opleidingseisen en in het bezit zijn van een geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). De gemeente Smallingerland is verantwoordelijk voor het bewaken van de kwaliteit van deze ondersteuning.

Hoe toetsen we de kwaliteit van zorgaanbieders?

Voordat u aan een inwoner van de gemeente Smallingerland ondersteuning vanuit de Wmo mag bieden, moet u aantonen dat u voldoet aan de kwaliteitseisen die de gemeente Smallingerland stelt. Gecontracteerde zorgaanbieders tonen dit voorafgaand aan de start van een overeenkomst aan met documenten. Zorgaanbieders die formele ondersteuning bieden die ingekocht wordt met een pgb, registreren zich eerst door het invullen van een vragenlijst. Een pgb kan alleen worden toegekend indien de aanbieder voldoet aan de kwaliteitseisen.

Waaruit bestaat de vragenlijst?

De vragen in deze vragenlijst komen overeen met de kwaliteitseisen van de gemeente Smallingerland die staan beschreven in het Toetsingskader Wmo gemeente Smallingerland. Naast de kwaliteitseisen bevat de vragenlijst ook kennismakingsvragen om u als aanbieder van Wmo ondersteuning te leren kennen. De vragenlijst bestaat uit vragen die zijn opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Bij sommige vragen wordt verwezen naar de bijlage met extra toelichting op gebruikte begrippen in de vragen.

Bijlage begrippen vragenlijst

In deze bijlage zijn een aantal begrippen uit de vragenlijst nader beschreven. 

Ambulant Beschermd Wonen

In de regio Fryslân zijn dit de producten Thuisbasis en JongThuis. 

Begeleidingsplan

Het begeleidingsplan wordt door de aanbieder in samenspraak met de cliënt en zo mogelijk zijn of haar netwerk opgesteld. Het begeleidingsplan is de uitwerking van het ondersteuningsplan van Carins. 

In het begeleidingsplan wordt door aanbieder concreet beschreven hoe en in welke stappen hij het doel of de doelen zoals gesteld door Carins gaat realiseren. Het uitwerken van de hoe-vraag is aan de aanbieder en betekent dat de aanbieder de beschreven doelen verder uitwerkt in praktische subdoelen en een bijbehorend tijdspad. De acties die nodig zijn om de doelen te behalen worden in duidelijke stappen in het begeleidingsplan beschreven. 

Calamiteit (Wmo)

Een calamiteit in de Wmo is: “een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van een voorziening en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een cliënt heeft geleid.” 

Voorbeelden van calamiteiten

  • (On)natuurlijke dood van een cliënt; 
  • Een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig en/of blijvend lichamelijk letsel bij een cliënt; 
  • Een gebeurtenis die heeft geleid of kan leiden tot ernstig geestelijk lijden van een cliënt; 
  • Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door hulpverleners of andere cliënten. 

Ervaringsdeskundige

Ervaringskennis is, naast praktijkkennis en wetenschappelijke kennis een aparte en belangrijke kennisbron. Ervaringskennis wordt verkregen door ondervinding, die heeft geleid tot inzicht en betekenis. Wanneer ervaringskennis is verrijkt met ervaringskennis van anderen, spreken we over collectieve ervaringskennis. 
Ervaringsdeskundigen zetten hun collectieve ervaringskennis op professionele wijze in. Daarbij maken ze gebruik van competenties die ze opdoen door training, opleiding en praktijkervaring. Ervaringsdeskundigen kunnen vrijwilligers zijn of betaalde beroepskrachten. 

Formele ondersteuning

Ondersteuning die geboden wordt door een professional, die alleen een zakelijke relatie met de cliënt heeft en niet uit het sociaal netwerk van de cliënt komt. De professional is een beroepskracht die een passende registratie heeft bij de Kamer van Koophandel of in loondienst is bij een formele zorgaanbieder. 

Geldig VOG

Iedere medewerker die contact met cliënten heeft is in het bezit van een geldig VOG met een passend screeningsprofiel. Vrijwilligers en ervaringsdeskundigen zijn in het bezit van een passend VOG en als gebruik wordt gemaakt van vrijwilligers en ervaringsdeskundigen zonder VOG kan de aanbieder aantonen dat de veiligheid van cliënten wordt gewaarborgd. Een VOG is geldig als deze bij indiensttreding of bij een eerste aanvraag van een inwoner voor ondersteuning vanuit de Wmo niet ouder is dan 3 maanden en vervolgens niet ouder is dan 5 jaar.

Incident

Een incident is (in vergelijking met een calamiteit) een relatief lichte verstoring van de dagelijkse gang van zaken bij een zorgaanbieder. Het betreft een gebeurtenis die niet goed is gegaan, waarbij een cliënt schade heeft opgelopen, had kunnen oplopen of kan oplopen. Deze (mogelijke) schade is een onbedoelde en/of onverwachte uitkomst van zorg. 

Informele ondersteuning

Ondersteuning die geboden wordt door een persoon die geen formele ondersteuning biedt, zoals een familielid, vriend, iemand uit het sociaal netwerk van de cliënt of een beroepskracht die niet voldoet aan de gestelde (kwaliteits)eisen. 

Passend opgeleid en bijgeschoold

De aanbieder kan aantonen dat de medewerker passend (relevant en gericht op de benodigde ondersteuning) is opgeleid en actueel wordt bijgeschoold. Zie het Toetsingskader Wmo voor de opleidingseisen. 

Producten Diploma op opleidingsniveau

Begeleiding Individueel

Dagbesteding

Participatiegerichte dagbesteding

Minimaal (inzet op een hoger niveau mag*):

  • Mbo relevante opleiding op basis van CREBO8 (zie bijlage 2, annex 2), of; 
  • Mbo niet-relevante opleiding of ervaring van een vergelijkbaar niveau (zie annex 2) dit wordt aangetoond op basis van een EVC/Vakbekwaamheidsbewijs, of; 
  • Relevante Associate Degree opleiding (zie Toetsingskader Wmo , annex 2). 

     
* Indien hoger niveau: 

  • Hbo relevante opleiding op basis van CROHO of DUO9 (zie Toetsingskader Wmo, annex 1), of; 
  • Hbo niet-relevante opleiding of ervaring van een vergelijkbaar niveau (zie Toetsingskader Wmo, annex 1) wat wordt aangetoond op basis van een EVC/Vakbekwaamheidsbewijs.

Sociaal netwerk

Personen uit de huiselijke kring of andere personen met wie de cliënt een sociale relatie onderhoudt.

Wet Bibob

De Wet Bibob staat voor ‘Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur’. Deze wet geeft overheidsinstanties (zoals een gemeente) de mogelijkheid om de achtergrond van bedrijven en personen met wie zij zakendoen, te screenen. 

Zorg in Natura (ZIN)

Ondersteuning die wordt geleverd door een zorgaanbieder waar de gemeente een contract mee heeft.

Registreren

Registratie pgb-aanbieder voor huishoudelijke hulp (DigiD)

Registratie pgb-aanbieder overige zorgaanbieders (DigiD)

Wat gebeurt er nadat de vragenlijst is ingevuld?

Uw antwoorden worden door de toezichthouder Wmo getoetst aan de hand van de eisen in ons toetsingskader. U ontvangt van de toezichthouder bericht of u wel of niet voldoet aan de eisen die de gemeente Smallingerland stelt aan formele zorgaanbieders die zorg verlenen vanuit een pgb. Een pgb kan alleen worden toegekend indien u voldoet aan de kwaliteitseisen. Voldoet u niet aan de kwaliteitseisen, dan wordt het pgb niet verstrekt. De inwoner kan dan kiezen voor een andere pgb-aanbieder of voor zorg in natura.

Heeft u vragen over de registratie?

Neem dan contact op met de gemeente Smallingerland via telefoonnummer 0512 581 234 of stuur een mail naar gemeente@smallingerland.nl