Klacht indienen

Een vervelende ervaring met de gemeente? Vindt u dat u niet goed behandeld bent door de gemeente? Bijvoorbeeld omdat u geen antwoord krijgt op een brief of e-mail? Of omdat een medewerker onbeleefd is? Zo'n situatie geeft irritatie, stress en kost tijd. U kunt hierover een klacht indienen. Binnen een week nemen we contact met u op.

Klacht indienen

Handig om te weten

  • Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Wij informeren u daar dan schriftelijk over.
  • Uitgangspunt is dat een klacht wordt opgelost door met elkaar in gesprek te gaan. Dat kan telefonisch of op het gemeentehuis met een klachtencoördinator of met een onafhankelijke gemeentemediator. Is het daarmee nog niet opgelost? Dan  neemt het college van burgemeester en wethouders een formeel besluit op uw klacht.
  • Bemiddeling en mediation zorgen vaak al voor een oplossing. Lees meer in de folder Bemiddeling en mediation (pdf).
  • Een advocaat de klacht voor u in laten dienen? Dat kan. Wilt u dat een buurman, familielid of vriend uw klacht indient, dan geeft u deze persoon schriftelijk toestemming. Stuur de toestemming mee met de klacht.
  • Dient u een klacht in namens een groep particulieren? Stuur een machtiging met een lijst namen, adressen en handtekeningen van alle personen die de klacht indienen mee met de klacht. Zo is het duidelijk dat u bevoegd bent om namens deze groep een klacht in te dienen.
  • Niet tevreden over de manier waarop uw klacht is afgehandeld? U kunt dan terecht bij de Nationale Ombudsman . De Nationale Ombudsman neemt uw klacht alleen in behandeling als de gemeente uw klacht al behandeld heeft.
  • U kunt uw klacht ook via email, een brief, aan de balie of telefonisch aan de gemeente doorgeven.
  • Het jaarverslag klachten 2018 vindt u hier.