Klacht indienen

Een vervelende ervaring met de gemeente? Wordt uw brief niet beantwoord of heeft u het gevoel dat u niet goed bent geholpen? Zo'n situatie geeft irritatie, stress en kost tijd. U kunt hierover een klacht indienen. Binnen een week nemen we contact met u op.

Klacht indienen

Handig om te weten

  • Binnen 6 weken handelen wij uw klacht af. Deze termijn kan met 4 weken worden verlengd. Wij informeren u daar dan schriftelijk over.
  • Uitgangspunt is dat een klacht informeel wordt opgelost door met elkaar in gesprek te gaan. Bij dat gesprek is een klachtencoordinator aanwezig. Is het daarmee nog niet opgelost? Dan volgt een formeel klachtgesprek. Het college van burgemeester en wethouders neemt daarna een formeel besluit op uw klacht.
  • Als betrokkenen dat willen wordt de onafhankelijke gemeentemediator ingeschakeld. 
  • U kunt uw klacht ook via email, een brief, aan de balie of telefonisch aan de gemeente doorgeven.
  • Een advocaat de klacht voor u in laten dienen? Dat kan. Wilt u dat een buurman, familielid of vriend uw klacht indient, dan geeft u deze persoon schriftelijk toestemming. Stuur de toestemming mee met de klacht.
  • Dient u een klacht in namens een groep particulieren? Stuur een machtiging en een lijst met namen, adressen en handtekeningen van alle personen die de klacht indienen mee met de klacht. Zo is het duidelijk dat u bevoegd bent om namens deze groep een klacht in te dienen.
  • Niet tevreden over de manier waarop uw klacht is afgehandeld? U kunt dan terecht bij de Nationale Ombudsman . De Nationale Ombudsman neemt uw klacht alleen in behandeling als de gemeente uw klacht al eerder behandeld heeft.