Corona in begrijpelijke taal

Als je moeite hebt met lezen en schrijven, dan is de informatie over het coronavirus waarschijnlijk veel en moeilijk. In Nederland zijn er 2,5 miljoen volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Daardoor hebben zij vaak ook moeite met het gebruik van een computer of een telefoon. Daarom heeft Stichting Lezen en Schrijven een speciale coronapagina gemaakt op hun site waar bijvoorbeeld filmpjes staat in taal die iedereen begrijpt.

Ook zie je daar de persconferenties van premier Mark Rutte in begrijpelijke taal uitgeschreven. Kijk op de website van Stichting Lezen en Schrijven

Hieronder de maatregelen van de persconferentie van 6 mei:

Stap voor stap

Komende maanden mag er meer.

  • 1,5 meter afstand houden blijft gelden.
    Worden er weer veel mensen ziek? Dan gaan de stappen hieronder later in.

11 mei: stap 1

  • Basisscholen, speciaal onderwijs en kinderopvang gaan open. Maar kinderen gaan nog niet elke dag naar de basisschool.
  • Kappers en schoonheidsspecialisten mogen weer werken. Ook pedicure en fysiotherapie mag weer. U moet een afspraak maken.
  • Buiten sporten mag. Maar u moet wel 1,5 meter afstand houden.
  • Bibliotheken gaan weer open.

1 juni: stap 2

  • In de bus, tram, metro en trein is een mondkapje verplicht. Reis alleen met de bus, tram, metro en trein als u echt moet.
  • Voortgezet onderwijs gaat open.
  • Terrassen mogen weer open.
  • Restaurants en cafés gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst reserveren.
  • Bioscopen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.
  • Theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 30 personen. Bezoekers moeten eerst een kaartje kopen.
  • Museums gaan open. Bezoekers moeten van tevoren een kaartje kopen.

1 juli: stap 3

  • De campings gaan weer gewoon open. Ook de douches en toiletten zijn dan weer open.
  • Bioscopen, restaurants, cafés, theaters en concertzalen gaan open voor maximaal 100 personen.

1 september: stap 4

  • De sportscholen gaan weer open.
  • Binnen sporten en contactsport mag weer.
  • Sportwedstrijden mogen weer, ook het betaald voetbal. Maar er mag geen publiek komen kijken.

Niet vergeten:

  • Houd altijd 1,5 meter afstand.
  • Ga niet naar plaatsen waar het druk is.
  • Nies en hoest in uw elleboog.
  • Was vaak uw handen met zeep.
  • Bent u verkouden? Blijf dan thuis!
  • Heeft u koorts of bent u benauwd? Dan moeten alle huisgenoten thuis blijven.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.

Heeft u vragen over het coronavirus?

Bel dan 0800 - 1351 (tussen 08:00 en 20:00 uur).